torsdag 4. november 2010

Helt ute av komfortsone

I dag har jeg hatt min foerste dag paa spraakskolen, Nexus. Goey, slitsomt, men veldig inspirert. En skulle tro at de kunne noe "ingles", men da droemmer du... Og det gjoerde jeg!
En Ecuador tu hales Español! Og jeg vil nok vaere glad for det i framtida.. Synd den ikke kommer litt foer.
De foerste timene skal vi paa teamene ha felles gramatikkundervisning til lunsj, og etter det er det 1 til 1 opplegg.. Veldig effektiv maate aa faa inn muntlig spraak paa.

I gaa fikk jeg mitt foerste moete med "mi familia". Veldig, veldig koselige mennesker. I starten var jeg nok litt skeptisk, og foelte meg litt forlatt da Ranveig (norsk mentor) reiste fra "la casa". Men mine koselige foreldre og deres barn tok meg med til Cuenca city. Det var nemlig siste av de tre aarlige Cuenca-dagene. Da var det masse boder, salg av all slags ting og mat. Blandt annet den tradisjonelle retten med marsvin. Baade marsvin og gris laa helstekt rundt i bodene. Rart for en bleiking som er vandt til aa faa grisen i poelseform.
Gatene var altsaa fulle og stemningen var til aa ta og foele paa. Men jeg var ikke klar over at det var saa vanlig aa foele paa andres vesker.. Naar jeg kom tilbake zu la casa, oppdaga jeg at veska mi hadde et stort hull bak. Godtroende som jeg er tenkte jeg at den var rispa, men der tok jeg feil.
(K)naske mannen fikk ikke annet med seg en litt dove silk skin. Han var generoes der han kunne velge mellom to videokamerar, et fotoapparat og en lommebok med en del cash!

Utenom dette synes jeg det er spennende, goey, skummelt og laererikt aa bo i en ukjent familie og ikke kunne noe saerlig spraak. Hele dagen er en tankeprosess der jeg leter etter loesninger paa gode formidlingsmaater. Til naa gaar den mest hyppige ordbruken i "no comprendo" (jeg forstaar ikke) og "me gusta mucho" (jeg liker det veldig).

Til slutt et bilde av mitt fantastiske team!

2 kommentarer:

Bror fra Sør-Polen sa...

Det må jo kunne sies å være god reklame for Dove...

Forøvrig er jeg overrasket over at du, som erfaren cosmopolit, ikke har lært deg at kosmetikken må legges igjen zu la casa. -Trekker røverpakk som fluer.

Koz deg.

Ps; Betydning av cosmopolitan: http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmopolitan

Eirin sa...

Takk for god og oppklarende beskrivelse av et interlektuellt ordvalg.
Jeg for min del har laert aa ta i bruk det aller enkleste av det enkle i vokabularet.

Haaper du koser deg i Polen og at studiene ikke tar kverken paa sosiallivet!!
Glad i deg:)